dinsdag 22 november 2011

Onwaarheid #1 Kwasten wassen

In de rubriek 'onwaarheid' schrijf ik over een beauty-gerelateerd onderwerp waarover al veel is geschreven, maar dan net niet zoals ik heb geleerd dat het de juiste manier is. Mijn informatie heb ik verkregen in mijn opleiding visagie. Of ik weet toevallig iets over een onderwerp, omdat ik er zelf in geïnteresseerd ben en er meer over gelezen heb. Ik klets dus niet zomaar wat, er is over nagedacht ;) Vandaag deel 1.

Vaak kom ik het tegen online, een uitleg over hoe je je make-upkwasten moet wassen. Helaas kom ik daarbij bijna altijd dezelfde fout tegen: Was je kwasten met babyshampoo.
NEE! Babyshampoo is te vet voor het wassen van je kwasten. Er blijft een vettig laagje achter dat je kwasten niet ten goede komt. Ook helpt dat laagje niet bij het mooi aanbrengen van je make-up. Make-up is van zichzelf al vettig meestal, dat krijg je er niet allemaal uit met babyshampoo. Ook was je er niet alle bacteriën er op die manier uit en dat is nu juist de bedoeling van het wassen van je kwasten.
Hoe doe je het dan wel? Kijk mee!

Ten eerste, pak een afwasmiddel dat antibacterieel is, iets als dit voldoet prima, het hoeft echt niet het duurste van het duurste te zijn:


Vervolgens breng je het water uit de kraan op een fijne temperatuur voor je handen. Niet te koud, dan lossen eventuele vette deeltjes niet goed genoeg op, niet te heet, je handen moeten er nog wel onder kunnen.


Dan doe je een beetje afwasmiddel op je hand, een klein beetje is genoeg!
Vervolgens beweeg je je kwast heen en weer over je handpalm, tot je schuim krijgt. Het zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:

Als je al het vuil er uit gewassen hebt, spoel je de kwast goed uit. Leg hem te drogen op het randje van de wasbak en doe nog een paar kwasten. Heb je dat gedaan?
Pak een handdoek en droog voorzichtig de kwast af. Zorg dat de steel goed droog is en dep het meeste vocht uit de haren.

Nadat je alle kwasten gewassen en afgedroogd hebt, kun je ze in brushguards (weet je niet wat het zijn? Google even, je vindt ze zo!) doen en ze in een beker of iets anders laten drogen. Het voordeel van brushguards is dat de kwasten op z'n kop kunnen staan om te drogen. Het water loopt dan naar beneden en loopt de steel niet in. Ook blijven door brushguards de haren mooi in vorm. Je schuift een brushguard via het uiteinde van het handvat van je kwast over de haren heen.
Zet nooit een natte kwast in een pot of beker neer met de haren naar boven! Het model zal uit de haren gaan en het water loopt de steel in, waardoor de aanhechting van het ijzer aan de steel los kan gaan zitten.
Heb je geen brushguards? Geen nood, je kunt je kwasten ook te drogen leggen op een handdoek. Zorg dat de handdoek aan de ene kant iets 'hoger' is opgevouwen dan aan de andere kant en leg je kwasten met de steel op het hoge gedeelte. Hierdoor zal eventueel water naar beneden lopen, en niet per ongeluk je kwast in.

Na een nachtje drogen, kun je de volgende dag je kwasten weer gebruiken, fris en wel.
En de week er na, kun je de hele klus weer opnieuw doen... Het kost wat tijd, maar zo zorg je wel goed voor je kwasten en zullen ze een lange tijd mooi blijven.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten